Kezdő vállalkozók rémálma: így iktasd ki
Ott állsz a vállalkozásindítás kapujában, vagy épp most vágtál bele, milyen érzések kavarognak ilyenkor benned? Jó esetben az imádom a vállalkozásom, megcsinálom, sikerre viszem, tele vagyok ötletekkel. De mi a helyzet a félelmekkel? Mi a helyzet, amikor a kis ördög a válladra ül, és onnan suttogja a füledbe a kételyeket?
Mi van, ha nem vagyok elég jó? Mi van, ha belebukom? Mit fognak szólni mások? Mi van, ha senki nem veszi a termékemet, szolgáltatásomat? Mi van, ha nem tudok kitűnni a tömegből? Mi van, ha senkit nem érdekel a mondanivalóm a social media felületein?
Kezdő vállalkozóként kiben merült már fel bármelyik kérdés?
Azt gondolom, hogy egy személyes vállalkozást indítani egy bátor, de eléggé magányos dolog. Ha nincs arra kezdő tőkét, hogy kifizess marketingest, social media stratégát, énmárkaépítő szakembert, és még sorolhatnám, akkor mindent saját kútfőből kell kitalálnod. Megálmodsz egy irányt, hogy hogyan fogsz haladni, de sok esetben az álom nem igazán fedi a valóságot. A piac/célcsoport igényei nem egyeznek az elképzeléseddel, nem jönnek a likeok, nem dőlnek a megrendelések, vagy kliensek. Finomhangolás szükséges.
Ebben az esetben két út áll előtted:
- Rugalmas, és engedékeny leszel önmagaddal és a vállalkozásoddal. Nem feszülsz bele, hanem alakítasz a terveiden.
- Engedsz a kételyeknek: nem is nekem való ez az egész, mi a francnak vágtam bele, nem vagyok én ehhez elég jó, abbahagyom.
Nagyon könnyű belecsúszni a második állapotba, hiszen mondtam, az egy személyes vállalkozás indítása magányos műfaj, és mindenről neked kell döntened, kitalálnod, megvalósítanod.
Fontos, hogy foglalkozz a gondolataiddal, találj egy közeget, ahol kimondhatod a félelmeidet, kételyeidet, blokkjaidat, és hogy fejleszd a lelki ellenállóképességed.
Van 4 téma, ami mentén gondold át a helyzeted, mert segít abban, hogy ne add fel az első bukkanóknál:
- Hány évre tervezel a vállalkozásodban? Ha nem 1-2 évre, akkor miért akarod 2-3 hónap után levonni a következtetéseket arról, hogy kudarcot vallottál, nem való neked, fel kellene adnod? A vállalkozás első 1-2 éve tesztidőszak. Teszteled a hangod, megtalálod a célközönséged, kapcsolódsz az emberekhez, kialakítod a jelenléted a social mediaban. Egyet ne felejts el, mindig van jogod a változtatáshoz. Ha úgy érzed a tesztidőszakban, hogy nem az igazi az irány, vagy a célközönség belövése, akkor mondhatod azt, hogy rendben van, nincs gáz, változtatok. És ezt nyugodtan fel is vállalhatod. Ne félj attól, hogy mit szólnak majd mások. Ez a te vállalkozásod, vagy a te énmárkád, és ahogy te, úgy ez is alakulhat.
- Jelen vagy a social mediaban, de miért nem jönnek a likeok, és a követők? Biztos vagy benne, hogy aki olvassa az írásaid, vagy nézi a videóidat, az egyből bekövet, egyből likeol? A követés egyfajta vélemény nyilvánítás, vagy elköteleződés, te sem adod oda bárkinek. Kell egy idő, amíg megszerzed az emberek bizalmát, amíg azonosulni tudnak veled, vagy érdekes lesz számukra, amit kínálsz. De mondok még egy dolgot, sok esetben kiderül, hogy sokkal többen olvasnak vagy néznek, mint ahányan likeolnak, ezt ne feledd.
- Kövesd ki azokat, akik feszélyeznek. Neki biztosan nagyon jól megy, őt mennyien követik, neki már tuti hatalmas a bevétele. Miért csinálod ezt magaddal? Miért követed, és feszélyezed magad a konkurenciád által? Csak demotivál, frusztrálttá tesz. Olyanokat kövess, akik motiválnak, akik inspirálnak, akik előre viszik a vállalkozói kreativitásodat.
- Mennyire vagy rugalmas és engedékeny saját magaddal szemben? Mennyire tudod kimondani az elején, hogy ez tesztidőszak, most alakul ki minden, és az én vállalkozói énem is. Tudsz magadra így tekinteni, vagy bekapcsol az önostorozás, a nem vagyok elég jó érzése? Ennél a pontnál én mindenképp javaslom szakember igénybevételét, akivel kérdések mentén átkeretezheted ezeket a korlátozó gondolatokat.
Néha azt érzed visszafordulnál, vagy minek vágtál bele? Néha a fejedre húznád a takarót, hogy senki ne lássa a kételyeidet? Magadnak teszel egy szívességet, ha ezeket a gondolatokat, félelmeket felvállalod magad előtt is, kimondod, és elkezdesz dolgozni a feloldásukon. A karrierváltó/vállalkozásindító programomban azon kívül, hogy klienseim teret és időt kapnak, hogy beszéljenek ezekről a paradigmákról, kidolgozunk egy stratégiát, hogy hogyan tudnak hosszú távon és boldogan benne maradni a vállalkozásukban. Hogyan lesz ebből egy szerelem projekt, és nem egy újabb kudarcélmény?
Fejleszd önmagad, és fejlődik a vállalkozásod!